Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta!
Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi.
Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdeg... Visa mer
Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta!
Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi.
Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.
Avdelningen barn, unga, vuxna är en ren utförarverksamhet inom socialförvaltningen. Avdelningens ledningsgrupp består av avdelningschef och sju enhetschefer vars verksamheter tillhandahåller insatser enligt socialtjänstlagen och Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Då vår enhetschef med ansvar för området socialpsykiatri går vidare mot nya spännande utmaningar söker vi nu dig med högt ställda ambitioner att fortsätta driva enhetens utveckling framåt och ta en aktiv roll i vår ledningsgrupp.
Socialpsykiatrin är idag en del av vård- och omsorgsnämndens verksamheter med socialpsykiatriska boenden, boendestöd och ledsagning. Ett spännande förändringsarbete pågår dock för att optimera våra insatser i socialpsykatriboenden, insatser för vuxna missbrukare och boendestöd. Vi söker därför dig som brinner för dessa målgrupper, tycker om utmaningar och vill vara med att rigga verksamheterna inför ny socialtjänstlag.
Arbetsuppgifter
- Du ansvarar för personal inom din verksamhet och därmed följande arbetsmiljöansvar.
- Du tar tillvara på den kompetens som finns inom dina arbetsplatser, utvecklar och bygger upp personalgrupper samt driver framtagandet av processbeskrivningar, rutiner och nya arbetssätt.
- Du säkerhetsställer att rätt kompetens finns i verksamheten såväl idag som ur ett långsiktigt perspektiv varför schemaläggning, rekrytering, utbildning och stöd av medarbetare samt samverkan med andra enheter och huvudmän utgör en stor del av ditt arbete.
- Du omvärldsbevakar, sammanställer rapporter och analyser för att verksamheten ska kunna kvalitetssäkras och utvecklas.
- Du har budgetansvar och hanterar ersättningar/anslag på ett sådant sätt att möjligheten för ekonomisk styrning av förvaltningen optimeras.
- Du säkerställer att beviljade biståndsbeslut verkställs med god kvalitet utifrån gällande lagar och förordningar.
Tillsammans med avdelningschef och andra enhetschefer ingår du och tar aktiv del i avdelningens ledningsgrupp. Samtliga enhetschefer i ledningsgruppen täcker varandras uppdrag vid frånvaro.
Kvalifikationer
Vi söker dig med socionom- eller beteendevetarexamen (eller annan utbildning vilken arbetsgivaren bedömer likvärdig) som arbetat i arbetsledande befattning och trivs i rollen som ledare.
Du har erfarenheter av arbete med individer med psykisk ohälsa, och kan handleda medarbetare i det dagliga arbetet med kollegor och klienter.
Som person behöver du vara trygg i dig själv och i din chefsroll, behärska det svenska språket väl samt ha en god förmåga att kommunicera med andra både i tal och skrift.
God datavana och körkort är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av IBIC.
Då vår omvärld och verksamhet är i ständig förändring söker vi dig som är kreativ, utvecklingsinriktad, strukturerad med förmåga att prioritera samt har mod och ett genuint intresse av att leda andra i socialt arbete.
För att lyckas i uppdraget bör du ha erfarenhet av budgetarbete, förändrings- samt utvecklingsarbete och verksamhetsledning. Du är en god förebild för dina medarbetare, har ett positivt förhållningssätt och företräder Flens kommun med dess policy samt värdegrund.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper vid rekryteringen och söker medarbetare med rätt attityd, inställning och som delar Flens kommuns värderingar.
Omfattning/varaktighet
Tjänsten är heltid, tillsvidareanställning
Övrigt
Flens kommun tillämpar individuell lönesättning, och som enhetschef i Flens kommun arbetar du utifrån så kallad förtroendearbetstid (oreglerad arbetstid).
Vi erbjuder semesterväxling och friskvårdssubvention samt en arbetsplats med engagerade ledare och medarbetare där vi arbetar utifrån våra värdeord: stolthet, öppenhet, omtanke, respekt och ansvar.
Flens kommun arbetar aktivt för ökad jämställdhet och mångfald, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.
Tillträde
Tillträde enligt överenskommelse.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Sista ansökningsdag 2023-07-02.
Visa mindre